'A complete unknown’: nedant entre núvols de felicitat i nostàlgia

A llarg de la meva vida he tingut dues cites amb Bob Dylan, que han confirmat que per a mi, igual que per als mitjans de comunicació i la gent en general, també és un personatge esquiu i fugisser.

En la primera cita, l’últim concert que va fer a Barcelona, gairebé no el vaig arribar a veure (les entrades tenien visibilitat reduïda). La segona va ser al cinema, per tal de veure’l en el film A complete unknown, en companyia de dues persones properes. Allà una mica més i no ens quedem sense veure la pel·lícula, ja que érem un dimecres i jo havia comprat entrades per al dia anterior... Sort que el personal del cinema, atent i servicial, ens ho va poder solucionar.

El film és un biopic, que, segons el centre de terminologia Termcat, és el gènere cinematogràfic en què s'inscriuen les pel·lícules que dramatitzen la vida de personatges històrics coneguts. La paraula és un anglicisme fruit de la contracció entre biographical i picture.

Dura 141 minuts i està protagonitzada per l’actor Timothée Chalamet. En el seu repertori també hi figuren Elle Fanning i Mónica Barbaro, en el paper de Sylvie Ruso i Joan Báez respectivament. Ruso va ser parella de Dylan en la seva joventut i Báez és una coneguda cantant folk i activista nascuda l’any 1941, que va coincidir en l’escena musical amb Dylan. Entre el repertori també cal destacar els actors Edward Norton i Scoot McNairy, que en el film interpreten Pete Seeger i Woodie Guthrie respectivament, tots dos músics de l’escena folk estatunidenca.

L’actor principal, Timothée Chalamet fa un paper magistral a l’obra, ho confirma la nominació a l’Òscar al Millor Actor. Això que va aixecar crítiques per no assemblar-se gaire a Dylan a l’inici del film. És destacable l’esforç de l’actor per posar-se en el paper: es va aprendre totes les cançons i les tocava ell de veritat al film, i a més va resseguir llocs de la biografia de Dylan per ambientar-se i interpretar millor el cantautor.

El director, James Mangold, també ho és de films de culte com A la corda fluixa, sobre el controvertit Johnny Cash, considerat el rei de la música country. Justament Cash també apareix al film, brillantment interpretat per l’actor Boyd Holbrook.

A l’hora de parlar de la pel·lícula, ho faré explicant els sentiments que em desperta. Entre aquests hi trobem nostàlgia, admiració, tendresa i afecte pel protagonista, inspiració, gratitud, felicitat, esperança i descans. Nostàlgia, perquè se centra en els anys 60 i 70 i me’ls fa reviure amb ganes; admiració, tendresa i afecte pel protagonista, ja que de ben jove es busca la vida a Nova York; inspiració, ja que el procés creatiu dels músics que surten a la pel·lícula inspira i les seves cançons també; igualment, gratitud envers Dylan, ja que li dono les gràcies per les seves cançons; la felicitat que em produeix escoltar la seva música; esperança d’un món millor, allò per al qual Dylan lluitava, i descans, ja que el film em renova per dintre i em carrega les piles.

D’altra banda, espero que el film servirà per conèixer universalment el cantautor, arribar a aquells que no en saben gaire, d'ell, o no estan familiaritzats amb la seva biografia. I això, que arribi a més persones, és molt positiu, ja que hi haurà gent que buscarà material seu (per exemple, el documental No direction home o cançons seves) i així el film potser desperta fans i tot. A més, òbviament, és important que la gent conegui el cantautor perquè és una figura important en la història i molt implicat socialment.

Quant a les cançons, he de dir que són magistralment interpretades per l’actor que fa de Dylan. A la pel·lícula podem sentir grans èxits del cantautor, ben contextualitzats, fent referència a moments de la vida del cantant i de la història del món i dels EUA. La música és molt important en el film, ens ho demostra el fet que el mateix títol de l’obra, A complete unknown (Un complet desconegut), forma part de la lletra de la cançó Like a Rolling Stone. I és que a part de sortir a la cançó, el títol pot fer referència al complet desconegut que era Dylan a ulls de molta gent, que es pensaven que el coneixien, però en realitat només volien que fos una cosa que ell no era.

Per tant, el film també ens serveix no només per conèixer la vida de Dylan, sinó també per conèixer la història, és a dir, què passava als EUA i al món en aquells temps (anys 60 i 70): el mandat de Kennedy, la seva mort, el reclutament de soldats estatunidencs per anar a la guerra i, a nivell cultural, els festivals de folk (de Newport i Monterey, per exemple). 

Finalment només em queda per dir que el film és del tot aconsellable per a tot tipus de públic (òbviament, infantil no), ja que és fruit de la gran feina dels actors i el director, i ens arriba a l’ànima en forma de felicitat, nostàlgia i inspiració. 


Cartell de la pel·lícula


Joan Báez i Bob Dylan, a la vida real, als anys 60

Comentaris

Entrades populars