'A complete unknown’: nedant entre núvols de felicitat i nostàlgia
A llarg de la meva
vida he tingut dues cites amb Bob Dylan, que han confirmat que per a mi, igual
que per als mitjans de comunicació i la gent en general, també és un personatge
esquiu i fugisser.
En la primera cita,
l’últim concert que va fer a Barcelona, gairebé no el vaig arribar a veure (les
entrades tenien visibilitat reduïda). La segona va ser al cinema, per tal de
veure’l en el film A complete unknown, en companyia de dues
persones properes. Allà una mica més i no ens quedem sense veure la pel·lícula,
ja que érem un dimecres i jo havia comprat entrades per al dia anterior... Sort
que el personal del cinema, atent i servicial, ens ho va poder solucionar.
El film és un biopic,
que, segons el centre de terminologia Termcat, és el gènere
cinematogràfic en què s'inscriuen les
pel·lícules que dramatitzen la vida de personatges històrics coneguts. La
paraula és un anglicisme fruit de la contracció entre biographical i picture.
Dura 141 minuts i
està protagonitzada per l’actor Timothée Chalamet. En el seu repertori també hi
figuren Elle Fanning i Mónica Barbaro, en el paper de Sylvie Ruso i Joan Báez
respectivament. Ruso va ser parella de Dylan en la seva joventut i Báez és una
coneguda cantant folk i activista nascuda l’any 1941, que va coincidir en
l’escena musical amb Dylan. Entre el repertori també cal destacar els actors
Edward Norton i Scoot McNairy, que en el film interpreten Pete Seeger i Woodie
Guthrie respectivament, tots dos músics de l’escena folk estatunidenca.
L’actor principal,
Timothée Chalamet fa un paper magistral a l’obra, ho confirma la nominació a
l’Òscar al Millor Actor. Això que va aixecar crítiques per no assemblar-se
gaire a Dylan a l’inici del film. És destacable l’esforç de l’actor per
posar-se en el paper: es va aprendre totes les cançons i les tocava ell de
veritat al film, i a més va resseguir llocs de la biografia de Dylan per
ambientar-se i interpretar millor el cantautor.
El director, James
Mangold, també ho és de films de culte com A la corda fluixa, sobre
el controvertit Johnny Cash, considerat el rei de la música country. Justament
Cash també apareix al film, brillantment interpretat per l’actor Boyd
Holbrook.
A l’hora de parlar de
la pel·lícula, ho faré explicant els sentiments que em desperta.
Entre aquests hi trobem nostàlgia, admiració, tendresa i afecte pel
protagonista, inspiració, gratitud, felicitat, esperança i descans. Nostàlgia,
perquè se centra en els anys 60 i 70 i me’ls fa reviure amb ganes; admiració,
tendresa i afecte pel protagonista, ja que de ben jove es busca la
vida a Nova York; inspiració, ja que el procés creatiu dels músics
que surten a la pel·lícula inspira i les seves cançons també; igualment, gratitud envers
Dylan, ja que li dono les gràcies per les seves cançons; la felicitat que
em produeix escoltar la seva música; esperança d’un món
millor, allò per al qual Dylan lluitava, i descans, ja que el film
em renova per dintre i em carrega les piles.
D’altra banda, espero que el film servirà per conèixer universalment el cantautor, arribar a aquells que no en saben gaire, d'ell, o no estan familiaritzats amb la seva biografia. I això, que arribi a més persones, és molt positiu, ja que hi haurà gent que buscarà material seu (per exemple, el documental No direction home o cançons seves) i així el film potser desperta fans i tot. A més, òbviament, és important que la gent conegui el cantautor perquè és una figura important en la història i molt implicat socialment.
Quant a les cançons,
he de dir que són magistralment interpretades per l’actor que fa de Dylan. A la
pel·lícula podem sentir grans èxits del cantautor, ben contextualitzats, fent
referència a moments de la vida del cantant i de la història del món i dels
EUA. La música és molt important en el film, ens ho demostra el fet que el
mateix títol de l’obra, A complete unknown (Un complet
desconegut), forma part de la lletra de la cançó Like a Rolling
Stone. I és que a part de sortir a la cançó, el títol pot fer referència al
complet desconegut que era Dylan a ulls de molta gent, que es pensaven que el
coneixien, però en realitat només volien que fos una cosa que ell no era.
Per tant, el film
també ens serveix no només per conèixer la vida de Dylan, sinó també per
conèixer la història, és a dir, què passava als EUA i al món en aquells temps
(anys 60 i 70): el mandat de Kennedy, la seva mort, el reclutament de soldats
estatunidencs per anar a la guerra i, a nivell cultural, els festivals de folk
(de Newport i Monterey, per exemple).
Finalment només em
queda per dir que el film és del tot aconsellable per a tot tipus de públic
(òbviament, infantil no), ja que és fruit de la gran feina dels actors i el
director, i ens arriba a l’ànima en forma de felicitat, nostàlgia i
inspiració.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada